Secara konklusinya,
teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) yang diintegrasikan ke dalam bidang
pendidikan mampu membawa satu perubahan yang positif kepada golongan pendidik
serta pelajar. Sekaligus mampu melahirkan guru dan pelajar yang celik teknologi
pada masa akan datang. Melalui pengintegrasian teknologi maklumat dan
komunikasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran, sesuatu medium seperti
teks, audio, video, grafik dan animasi mampu disampaikan kepada pelajar dengan
berkesan melalui rangsangan deria yang lebih efektif. Para pendidik juga mampu
menjadikan teknologi maklumat dan komunikasi sebagai satu wadah untuk mengakses
dan berkongsi bahan pengajaran dengan murid dan komuniti pengajar yang lain.
Teknologi maklumat dan komunikasi
juga jelas mampu menjadikan sesuatu rancangan pengajaran harian menarik serta
berkesan dengan penerapan model reka bentuk pengajaran yang sesuai. Pemilihan
model reka bentuk yang sesuai serta bertepatan mampu menjadikan sesuatu proses
pengajaran dan pembelajaran itu berjalan dengan lancar. Model ASSURE sesuai
digunakan untuk perancangan pembelajaran bilik darjah dan guru perlu mahir
dalam mengintegrasikan model ini ke dalam proses pengajaran dan pembelajaran
mereka. Bahan 2 dimensi serta 3 dimensi juga dilihat mampu menjadikan proses
pengajaran dan pembelajaran lebih menarik dan memudahkan pemahaman pelajar
terhadap sesuatu konsep dan fakta. Guru sekali lagi perlu memainkan peranan
dalam pengendalian kedua-dua bahan ini secara berkesan. Selain itu, video juga
mampu menjadikan sesuatu proses P&P itu menarik. Video-video ini diselitkan
ke dalam rancangan pengajaran harian mengikut kesesuaian. Penghasilan video
yang berkesan adalah berdasarkan prosedur-prosedur yang telah ditetapkan.
No comments:
Post a Comment