RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari : Jumaat
Tarikh : 4 September 2012
Masa : 60 Minit
Tahun : 3 Bijak
Bilangan murid : 28 orang
Umur : 9 Tahun
Tema : Alam Haiwan
Tajuk : Mari Kenali Haiwan
Hasil
Pembelajaran :
Fokus
utama :
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan
memahami perkara yang
dibaca.
Aras 3: Membaca teks
dengan sebutan dan intonasi yang betul
Fokus sampingan :
8.1 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 3: Membina ayat tunggal dan ayat
majmuk yang lengkap.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid
dapat:
i)
Membaca teks dialog dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
ii)
Membina 5 ayat tunggal dan
ayat majmuk berdasarkan gambar yang diberi.
Kemahiran Bahasa : mendengar dan bertutur, membaca, menulis
Tatabahasa : ayat tunggal dan ayat majmuk
Ilmu
: Bahasa Melayu, Pendidikan
Seni
Nilai Murni :
menyayangi, bekerjasama,
Kemahiran Bernilai Tambah
Kemahiran Berfikir : Kemahiran menghubungkait,
Kecerdasan Pelbagai : kinestatik, intrapersonal, naturalis
Kemahiran Belajar : Menerima maklumat,
Pengetahuan Sedia ada : Murid dapat menyatakan pengalaman mereka melawat
zoo.
Bahan Bantu Mengajar : Video “ Rancangan Siti Moon”, Teks dialog “Perlumbaan antara Sang Arnab
dan Sang Kura-Kura”, Kostum Arnab dan Kura-Kura, kertas A4, kad perkataan,
Power point “Ayat tunggal dan Ayat majmuk”, Lagu “Burung Kakak Tua”, Lembaran
Kerja.
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
Set Induksi
( 5 Minit )
|
i) Video “Rancangan Siti Moon”
ii) Contoh soalan:
· Apakah yang dapat dilihat berdasarkan tayangan
tersebut.
|
i) Murid diminta melihat tayangan video dan
menghayatinya.
ii) Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan
video.
iii) Guru menjelaskan tajuk pengajaran pada hari
ini.
|
1. KB:
Menghubung kait
2. BCB:
Menonton dengan aktif
3. BBM:
Video “Rancangan Siti Moon”.
4. Model
ASSURE:
Analys
|
Langkah 1
( 20 Minit )
|
i) Teks dialog bertajuk “Perlumbaan Sang Arnab
dengan Sang Kura-kura”
|
i) Guru mengedarkan helaian teks cerita.
ii) Murid dipilih untuk melakonkan watak yang
diberi berdasarkan teks.
iii) Guru berbincang dan bersoal jawab dengan murid
berkaitan teks.
|
1. KB:
Menjana idea
2. KP:
Kinestatik
Intrapersonal
Naturalis
Nilai:
Menghargai, menyayangi
3. BBM:
Teks
dialog, Kostum
4. Model ASSURE:
State Objective
|
Langkah 2
( 15 Minit )
|
i) Permainan “Cuba teka siapa saya? ”
· Kad perkataan:
v Itik
v Ayam
v Arnab
v Buaya
v Harimau
v Zirafah
v Monyet
v Lembu
|
i) Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.
ii) Kumpulan pertama diminta berada di hadapan
kelas dan beratur.
iii) Ketua
kumpulan akan melihat perkataan yang diberikan guru dan perlu melukisnya.
iv) Setiap
ahli secara bergilir-gilir akan melukis gambar tersebut dan murid terakhir
akan meneka gambar itu.
v) Permainan diteruskan mengikut kumpulan.
|
1. Nilai:
Kerjasama
2. BBM:
3. Teknik:
Permainan
Kad perkataan
4. Model
ASSURE:
Select Method
|
Langkah 3
( 15 Minit )
|
i) Power point “Ayat tunggal dan Ayat Majmuk ”
ii) Tatabahasa
· Ayat
tunggal dan ayat majmuk
|
i) Guru memberi penerangan tentang ayat tunggal
dan ayat majmuk.
ii) Guru mengedarkan lembaran kerja.
iii) Murid
diminta membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan gambar.
|
1.
KB:
Menjana idea
Menghubung
kait
2. BBM:
Power point
Lembaran kerja
3. Model
ASSURE:
Evaluate
|
Penutup
( 5 Minit )
|
i) Rumusan isi pelajaran
ii) Penerapan nilai-nilai murni yang terdapat
semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.
·
Menyayangi
·
Bekerjasama
iii) Lagu
bertajuk “Burung Kakak Tua’
|
i) Guru berbincang dengan murid tentang pelajaran yang
dipelajari hari ini.
ii) Murid juga menyatakan nilai-nilai murni yang telah dipelajari
.
iii) Murid dan guru
sama-sama menyanyikan lagu.
|
1. BBM:
Lagu ‘Burung Kakak Tua’
2. Model
ASSURE:
Require
|
No comments:
Post a Comment